Bästa surfet på Lombok

Hej igen! Vi flydde Balis överturistade stränder och hittade en färja på några timmar till ön Lombok istället. Vilket visade vara ett gott val, för här är supervackert och riktigt lugnt med nästan bara lokalbefolkning och en del surfare. Vi kom fram igår, och hade lite problem att hitta något hotell när de råkade ha en årlig festival här, men vi hittade riktigt bra boende till slut. Idag har vi surfat i Gropuk, där vi åkte ut med en båt till vågorna. Och wow – vilken skillnad från Seminyaks vågor. Vågorna här är bra för nybörjare, men är riktiga vågor, det vill säga såna som bryter regelbundet och är åkbara länge, länge. På hela dagen fick jag kanske tre eller fyra vågor, men oj vad allt paddlade var värt det! Känslan att få sin första riktiga våg är verkligen oslagbar.

gropuk surfing

surfing paddlande

gropuk surfing lombok

Vår båtchaufför fotade oss när vi åkte. Det gick riktigt bra för Jonathan också (som åkte med en hyrd bräda) men vi råkade inte få några bilder på hans vågor. Vågorna var mycket större än tidigare, och en tumlare i en jättevåg hamnade jag ut för när jag ramlade i ett försök, men annars bröt vågorna så regelbundet och mjukt att de var lätta att beräkna och inte så farliga alls.

lombokIgår när vi kom fram åt vi middag på stranden.

lombok kuta solnedgångIkväll åt vi också middag på stranden i solnedgången. Den härliga tystnaden här påminner om sommarstugan i Larsmo skärgård…

Efter att vi kom hem tog jag några vändor i poolen för att lugna ner mig och för att slappna av kroppen. Man kanske inte skulle tro det, man allt paddlade är förutom bästa axel- och ryggträningen också riktigt bra pulsträning, speciellt när man tagit en våg och ska paddla tillbaka uppåt till line-up:en.

Ikväll har vi också varit på festivalen som ordnades här. Vi kände oss nog lite udda bland alla tusentals tusentals öbor som samlats till denna stora tillställning. Men jag blev ganska förvånad ändå när en ca 10-årig flicka stirrade på mig som om hon sett ett spöke och sprang och gömde sig bakom sin mamma medan hon pekade på oss. Hon hade säkert aldrig sett någon med ljust hår tidigare… Men nu vet hon hur de där vitisarna ser ut då!

Comment "Bästa surfet på Lombok" with Facebook

2 responses to “Bästa surfet på Lombok”

1. Får man fråga vad du fotar med? Väldigt bra kvalitet på bilderna tycker jag! // http://theliftingbay.com

• Tack ska du ha! Jag använder en Nikon D3100. De flesta bilderna här (surfbilderna) är fotade med ett basic Tamron-zoomobjektiv (70-300).